Még több levegő
Az Inakustik máris legendássá vált új AIR kábelében az eddigi nyolc vezető ér helyett 16 eret használ.Az LS-4004 igen bonyolult, kézi munkával készül, igencsak vaskos és persze nem igazán olcsó.Andreas Günther a német Stereoplay magazin 01/18. számának 42-43. oldalán megjelent tesztjének magyar fordítása
Azt gondoltuk, hogy már nincs út felfele, már a korábban tesztelt LS-2404- es kábellel is teljesen boldogok voltunk. Már az is egy megvalósult álom volt a hangsugárzók hiteles és valósághű megszólaltatásához. Az Inakustik azonban másképp gondolta és most megkétszerezte az Air Helios kábelszerkezetbe épített vezetőszálak számát. Az új LS- 4004-es referencia minőségű hangszórókábelében 16 „Cross Link Super Speed”, vagyis nagy-sebességű keresztkapcsolt üreges, levegővel töltött vezetőszál gondoskodik az ideális jelátvitelről. Már csak a megnövelt vezető keresztmetszet okán is könnyebbé válik ezáltal az erő-sítők dolga. A kétszeresére megnövelt rézmennyiség okán ugyanis lényegesen csökken a kábelszerkezet ellenállása, csökken az induktivitása.
Aki mélyebben is bekukkant a kábel bonyolult belső szerkezetébe, annak hamar világossá válik, hogy az egyenként 24-24 nagytisztaságú réz huzalból egy PE magra szövött vezetőszálak alkotják a kábel jelátviteli részét. A vezetőszálakat képező finom rézhuzalokat lehelet-vékony lakkbevonattal látta el a gyártó. A kábelszerkezet kisze-relésénél ezt a vékony lakkréteget finom kézi munkával lecsiszolják az érvégekről. Csak ezután kerül rá nagynyomású, 1,5 tonnás préserővel a megrendelő által választott csatlakozó a színtiszta réz kábelvégekre. Ez a hideg préselés messze jobb csatlakozási felületet és kötést biztosít, mint bármely forrasztási eljárás. Maguk az Inakustik által megálmodott csatlakozók is új fejlesztések. Sárgaréz helyett tellurium-réz a csatlakozó anyaga, mivel ennek kétszer jobb a vezetőképessége a sárgarézénél. A csatlakozó egy mindegyik változatnál azonos alaptestből áll, ez csatlakozik a megtisztított kábelvégekhez és ehhez az alaptesthez egy csuklós szerkezettel csatlakozik a szabadon megválasztható mozgatható csatlakozó rész, ez kábel-villa, vagy BFA banándugó is lehet.
Van viszont egy gyakorlati probléma. A kábel meglehetősen nehéz, éppen ezért az Inakustik mérnökei mindenképpen csökkenteni szerették volna a csatlakozókra és az erősítő hangsugárzó kimeneteire nehezedő nyomást.
Aki először tartja a kezében az LS- 4004 AIR kábelt, igencsak meglepődik, mert nagyon könnyű. A kábel teljesen kézi munkával készül. A készítése hihetetlenül sok munkával jár. Nem is fogna hozzá senki a munkához, ha nem lenne meggyőződve arról, hogy jelentős hangminőség javulást eredményez.
A meghallgatás
Természetesen alig vártuk, hogy meghallgathassuk. Először egy dinamikus, minden rendszert erősen próbára tevő zenét választottunk: Tom Waits a „Black Rider” felvételén gyakorlatilag mindenféle hangszert kipróbált, még az éneklő fűrészt is bevetette. Ehhez még táncolnak és igencsak hangosan dobbantanak is. A mű megszólaltatása igencsak sok audiofil képességet igényel a rendszertől – a teljes rendszernek, így a kábelnek is nagyon gyorsnak kell lennie, tökéletes felbontást kell biztosítania és persze a mélyekben is elég erőt kell tudnia felmutatni.
Pont itt tündökölt igazán az LS-4004 AIR! Min-den vonatkozásban messze jobb volt, mint egy átlagos hangszórókábel, amit ellenőrzésképpen ugyancsak meghallgattunk. Még a kisebbik testvérét, az LS2404-et is lekörözte az LS-4004 AIR. Tisztább volt a hangja, jobb a térleképezése, finomabb a felbontása és ugyanakkor sokkal tekintélyt parancsolóbb a megszólalása.
Újabb próbatétel elé állítottuk a kábelt: Egy nagyzenekari felvételt tettünk a lejátszóba: A Berlini Filharmonikus Zenekar Gustav Mahler IX. szimfóniáját vettük elő a nagyszerű karmester, Herbert von Karajan vezénylésével. A mű igen bátran kezdi kifejti az első tételt és csodálatraméltó volt, hogy milyen nyugalommal és precizitással szólaltatta meg az LS-4004 a hangsugárzókat. A nagyszerű színpadleképezésről meg ne is beszéljünk! Minden hangszer kitapinthatóan a helyén van, lelki szemeinkkel láthatjuk a zenészeket és a karmestert, az előadás tökéletesen életszerű. Minden hang egyértelműen hozzárendelhető volt a színpad adott pontjához, az adott előadóhoz.
Még többet szerettünk volna megtudni a kábelről: Ez alkalommal egy ragyogó minőségben készült felvételt, Bryan Ferry „As Time Goes By” lemezét vettük elő. Ferry a 20-as, 30-as évekből származó dalokat énekel rajta. Ez különösen vonzóvá teszi a lemezt. Mindenekelőtt a hangszerelés bámulatos, ami persze még a legjobb minőségű zenereprodukáló rendszert is komoly erőpróba elé állítja.
Különösen nehéz feladat a dobseprűvel cirógatott ütős hangszerek hangjának valósághű reprodukálása: Elvész a varázslat, ha túlhangsúlyozottá válik az elő-adás, ha meg túl halk, vagy színtelen a leképezés, akkor elvész a hang a háttérzajban. Az LS-4004 azonban megtalálta a tökéletes arányokat. Elsősorban a tökéletes ritmusérzéke bámulatos – pontosak a belépések, bámulatosan jó a teljes rendszer dinamikája. Hátborzongatóan életszerű Bryan Ferry énekhangja, pontosan a sztereó színpad közepéről szól, a hangja finoman részletező, minden finomság megvan benne, ami igazán életszerűvé teszi az előadást. Még a legapróbb lélegzetvételek és frazírozások is tökéletesen azonosíthatóak.
Nem is annyira apró szépséghibája, hogy igencsak megkérik a kábel árát. Van viszont valami, ami mégis mellette szól: Aki egyszer a rendszerébe illesztette, soha többet nem szeretne megválni tőle, a szerelem ez esetben életre szóló kapcsolat marad!