A NAD Electronics prémium kategóriás Masters sorozatát azért hozta létre, hogy a cég bebizonyítsa, a magas fokú technológia, a legkifinomultabb alkatrészekkel előállított, egyedi kivitelezés mennyire kiváló hangzást tud biztosítani. A NAD új technológiai újításait, mint „zászlóshajókat” állították hadrendbe. Először az M12 előerősítő képességeit tekintsük át!
A modern mégis elegáns formatervezés David Farrage munkája, aki nemcsak a küllem, de a belső felépítés megtervezéséért is felelős volt. A készülékek modern, ipari formatervezéssel, meglehetősen stabilra, komoly fizikai alapra épültek. Az M12 előerősítő-egység és az M22 végerősítő tiszta vonalú, a kétpólusú színvilággal, különösen jól néz ki. Az elülső panel egyetlen kezelőszerve egy többfunkciós menü-gomb, de az előlapot leginkább a nagyméretű érintőképernyő uralja. A képernyőt a teljes funkcionalitás és a menüstruktúra eléréséhez és ellenőrzéséhez tudjuk használni. Mivel a készülékek moduláris felépítésűek minden funkcionális elem frissíthető és módosítható, ha a későbbiek folyamán új funkciók és szoftver-technológiák látnak napvilágot. Ezeket a jövőbeni kiegészítéseket a NAD exkluzív, Modular Design Construction fiókos elv alapján készített készülék-házában gond nélkül el lehet helyezni.
Az M12 menürendszerében meglepően rugalmas konfigurálást tesz lehetővé. A felhasználó részére, intuitív menükkel, számos kontroll-funkciót kínál. A források megválasztásakor átnevezhetjük a bemeneteket, használati gyakoriság szerint a bemenetek aktívak vagy inaktívak lehetnek, beállíthatjuk és szabályozhatjuk az esetlegesen használt aktív mély-sugárzókat, beleértve az jel-feszültséget és a magas és alul-áteresztő szűrőket. Az M12 előerősítő mély- és magas-hangszín szabályzóval és fix erősítés beállításokkal is rendelkezik, amely így házimozirendszer kiegészítőjeként használható.
Az M12 előerősítő hangrendszerünk „idegközpontjaként” szolgál. A „szerkezet” rendkívül érdekes áramköri topológiát követ. A NAD mérnökei a tervezésben saját útjukat választották. A bemenetre érkező digitális állományok a jelfeldolgozás alatt digitális tartományban maradnak, míg az analóg forrásjelek digitális átalakításra kerülnek. Az „A”-osztályú puffer, mint Pulse-Width-Modulation (PWM) jelet vezeti a digitális jelet az erősítő komponensei felé. A NAD M12 nem 16, 24 vagy 32-bit mintavételezéssel működik. A feldolgozás valójában 35-bit mintavétellel történik. Minden forrásjel (az analóg is) átalakításra kerül 62-bites jellé, mielőtt a DSP funkciókat alkalmaznák, majd a jelet egy dither-eljárással visszaalakítják 35-bitre. Az előnyök egy része abban is megmutatkozik, hogy így szabadon működhet a digitális hangerő-szabályzó hallható zaj vagy zenei részlet elvesztése nélkül. A jelek csak a kimeneti kapu előtti fokozatban kerülnek analóg átalakításra.
Az M12 előerősítő-egység hat helyet kínál a bővítő modulokhoz, készletében, gyárilag három, előre telepített modullal rendelkezik. Egy analóg bemeneti kártya ami három bemenetet, egy digitális bemeneti kártya optikai, AES/EBU és S/PDIF koaxiális bemeneteket és egy 2-es típusú USB-bemeneti kártya, teljes 24 bit/192 kHz fogadó-képességű aszinkron bemenetet tartalmaz. Kapunk egy előlapi USB bemenet is. Az analóg bemenetek között RCA és XLR csatolók találhatók. Kimeneteinek alacsony impedanciája remek kapcsolatokat biztosít a teljesítményerősítőkhöz vagy aktív hangszórókhoz.
A már rendelkezésre álló opcionális és a később kifejlesztésre kerülő modulok megnövelik a funkcionalitást és a szolgáltatások körét is. Fontos kiegészítő modul egy HDMI-kártya, amely 3 bemenettel és egy kimenettel rendelkezik a hálózati videó-játszók és televíziós készülékek működtetésének kiegészítésére. Ez a modul kiválóan használható dedikált HDMI hanghoz azok számára, akik kétcsatornás hangrendszeren szeretnék TV-t nézni.
A jelenleg elérhető másik opció (teszt-készülékünkbe beszerelve) egy hálózati hangmodul a NAD BluOS rendszerén alapul. Ez a kártya Etherneten vagy WiFi-hálózaton keresztül csatlakoztatható az otthoni hálózathoz és közvetlenül aptX Bluetooth forrásokkal is párosítható. A BluOS MCD modulon keresztül hangrendszerünk megtalálja az összes zenét a NAS-kiszolgálón. Ez a modul kompatibilis a legnépszerűbb online zenei streaming szolgáltatásokkal is. A BluOS MDC modul lehetővé teszi a HD-streaming és a TuneIn rádió-választék elérését, a WiFi/Ethernet és aptX Bluetooth™ kapcsolatokat is felkínálja. A Master Quality Authenticated (MQA) egy új technológia, mely minden BluOS zenelejátszóba beépült. A NAD összes BluOS zenelejátszója nagy teljesítményű dekóderrel és audio fokozattal rendelkezik az MQA rendszerhez. A BluOS alkalmazásban a készülék kiválóan dekódolja az MQA-adatfolyamot.
A Masters Series két új erősítő-technológiát tartalmaz. Az egyik, a DirectDigital™ a világ első zárt hurkú digitális erősítése – lényegében egy számítógép által vezérelt DAC – amely összehasonlítási műveleteket végez a mindenkori bemeneti jel és az elkészített kimeneti jel között. Akár minden 10 nanoszekundum alatt korrigálhat. A másik újdonság, a HybridDigital™, tökéletesen ötvözi mind az analóg, mind a digitális technológiát, hogy olyan muzikális minőségű platformot hozzon létre, amely felülmúlja a hagyományos digitális összetevőket – még akkor is, ha a forrás analóg.
Az M12 a „mély-hangkezelésre” kettő RCA kimenet kínál aktív mély-sugárzók működtetéséhez. A fejlett okosház-vezérlőkhöz IR replikátorokat és több 12V-os triggereket is tartalmaz, így kompatibilis a fejlett rendszerekkel. A háttér világítást adó távirányító ergonomikus tervezésű, áttekinthető, logikus elrendezésű gombjainak kezelését könnyű megtanulni. Trapéz keresztmetszetű alumínium háza kényelmes fogást nyújt. A háttér világítást mozgásérzékelő aktiválja. A távirányító kompatibilis az összes NAD Masters kombinációval.
És most lássuk az M12 előerősítő méltó párjának, az M22 végerősítőnek kvalitásait!
Az M22 sztereó végerősítő-fokozat, fizikailag kisebb, mint az M12 előerősítő. Kivitelezésének koncepciója szorosan a többi Master szériás termékhez igazodik. Robosztus, rezonanciákat nem ismerő, erőt sugárzó alkotás, az alapanyag kidolgozási minősége mégis megadja az elegancia érzését. Az alumínium részek minden szempontból megteszik kiemelkedően jó optikai és akusztikai hatásukat.
Az áramellátásról egy korszerű, szabályozott kapcsolóüzemű tápegység gondoskodik, amely alacsony zajszintet és energiatakarékosságot ígér. Az M22 szimmetrikus (XRL) és aszimmetrikus (RCA) bemenetekkel rendelkezik, trigger kapcsolót és robusztus, hangsugárzó-kábel rögzítési pontokat tartalmaz. A Masters Series M22 a Hypex Electronics NC400 NCore erősítő moduljának felhasználásával a NAD mérnökeinek egyedi áramköri megoldásaival fűszerezve, az UcD koncepcióból kiindulva „Hybrid” áramköri topológiával készül. Az UcD koncepció minden paramétert nagymértékben optimalizál, a tervezés végső soron lehetővé teszi a 20 dB-es visszacsatolás használatát, ami csökkenti a torzítást. A NAD azt is állítja, hogy az UcD-nek a terhelés változásának és a nagy áramfelvétel képességének csodálatos, hangzásra ható tulajdonságai vannak. Az M22 a NAD PowerDrive technológiájának legújabb változatát használja, amely akár 2 x 250 Watt folyamatos teljesítményt biztosít, akár 600 Watt dinamikai teljesítmény-tartalék kapacitással, ha szükséges 2 Ohm terhelés esetén. A PowerDrive áramkör széles körű kompatibilitást tanúsít a hangsugárzók választékával, amelyekben akár sok hangszóró is helyet foglalhat. (Tekintettel arra, hogy a hangszóró terhelés összetett, reziztív és reaktív elemekből áll, a terhelés-invariáns erősítő valószínűleg a hangszórók szélesebb körének felel meg.) Az M22 erősítése egyenárammal csatolt, nincsenek kondenzátorok a jelútban, a DC-t lokalizált negatív visszacsatolással távolítják el. A DC védelem egy hasznos, 12dB/oktáv meredekségű figyelő áramkört alkalmaz 2 Hz frekvencián egy előjelző rendszeren keresztül. Az NCore-design negatív visszacsatolást és olyan modulátort használ, amelyet az oszcillátor viselkedésének matematikai elemzésével linearizáltak.
Az elektronikus védelmi áramkörök sokrétű figyelemmel és beavatkozási lehetőséggel operálnak, nincs szükség a hagyományos hangszóró-relékre. Az M22 audio-jel nélkül kb. 30 perc elteltével készenléti állapotba kapcsol, ez hatékony módja az energiatakarékosságnak.
MEGHALLGATÁS
Ez nem az a hang, amit a korábbi tapasztalatok alapján, már-már sztereotípiaként a „D”-osztályú erősítőkkel kapcsolatban hangoztattunk. Ennek a NAD összeállításának merőben más a hangzása, inkább hasonlít az „A”-osztályú félvezetős erősítésre, mint bármi másra. Állításunkat a forgalmazó A.I.D.A Kft. kiemelt partnerének, az Ekline Audio-nak, bemutatótermében installált hangrendszeren, Phonar Veritas P10 Next hangsugárzók társaságában történt meghallgatásra alapozzuk.
Mivel egy csúcsmodelltől sokat várunk el, zenében mindjárt a legnagyobb falattal kezdtünk. Ludwig van Beethoven 9. szimfóniája és annak Sir George Solti által vezényelt változatát hallgattuk meg a Chicago Symphony Orchestra & Chorus előadásában (Decca 417800-2), ami rendelkezik az összes „mutatvánnyal”, aminek megugrását egy erősítőnek tudni kell. Kiváló mű a hangberendezéssel kapcsolatos megállapítások sorozatának összegzéséhez, egy nagy-zenekari koncert kórussal, szóló-énekesekkel, pianissimókkal, fortissimókkal 16 nagybőgővel és nem akármilyen üstdobokkal. Ez a mű az első példa arra, hogy egy nagy zeneszerző a szimfóniában énekhangot a hangszerekkel azonos szinten használ. Csak mellékesen említve, a felvétel mester-hangszerekkel készült 1986 októberében a chicago-i Medinah Temple (egykori, mór stílusú amfiteátrum) 4 200 férőhelyes auditóriumában.
A hangszereket és a kórust, kezdve a két hangsugárzó tengelyvonalába eső síkkal, a NAD-Masters M12/M22 készülék együttes valóságos méretű hangszínpadon, élethűen ábrázolt hangszínű hangszerekkel és dús tónusokkal mutatja be. Az összhangzat természetes és kiegyensúlyozott, a hangzáskép nagy hangerő esetén is stabil marad. A nagy térben rögzített felvétel, mérsékelt visszaverődéssekkel, a reprodukálás során soha nem homályosította el a zenei részleteket. Az kétségtelen, hogy a síktól a kórusig terjedő távolság nem tűnt olyan mélynek, de hihető dimenziót adott. (a jelenség hangsugárzó és lehallgató tér függő)
Az élmény magával ragad még akkor is ha kotta pontossággal követjük, hiszen százszor hallottuk már. A hangrendszerünk bemutatja az egy és a több hangszer egymáshoz való hangerő-viszonyát és azt az elkülönülést ahogyan a színpadon elhelyezkedtek. A dinamika átfogja a legkisebb hangerejű bevezetőt, a második tételben nagyot csapó üstdobokat, a vonósok csapatának energiajátékos lüktetését, a kórus csodálatos erejét/egységét és félköríves auráját. A kórus hölgy tagjai a bal oldalon, míg a nagyobb energiákat bemutató férfikar a jobb oldalon produkál. Óriási az energia-játék. A nagy-zenekari előadások rajongói jól mondják, a 9. szimfónia negyedik tételét nem lehet leírni, hallani kell!
Jazz muzsikára váltva, de az akusztikus hangszereknél maradva meghallgattuk Varga Gábor Jazz Trio Cool-Jazz/Up-Jazz című lemezét, amely a Hunnia Records gondozásában jelent meg (HRCD1510). Az egymás mellett lévő hangszerek szinte tapintható, tiszta körvonalakkal, testességgel jelentek meg lehallgatható helységünkben. A zongora távol állt a többi hangszertől és egy kicsit távolabb a hallgatótól – ez a hangszínpad harmadik dimenziója – de szépen zengő hangszer-testtel és a Steinway & Son D modellre jellemző akár erőteljesebb részletekkel. Izgalmas, feltáró hangzás. A jó erősítők és a hozzájuk passzoló hangsugárzók hűen közlik a poliritmikát, amibe a gyengébbek sokszor belezavarodnak. A NAD tonális egyensúlya könnyedebb, de tiszta és világos hangképe rengeteg rögzített részletet enged át. A hangzás abban az értelemben derűs, hogy rávilágít a hangfelvétel minden fontos szempontjára és területére. A muzsika létrejön, él és lélegzik, a térben természetes képeket és hangulatokat hozva létre. Megmutatkozik az egyes hangszerek kiterjedése és hanggömbjük – ez utóbbi összefügg a keltett hangerővel. „Bejön a szobába”, szinte életre kel a zenészek szándéka, az átadás holisztikus érzése, a kiváló textúra és érzelmi hatások, valamint az egységes egész, függetlenül a zenei stílustól vagy a hangerő-szinttől.
KONKLÚZIÓ
A NAD M12 és M22 erősítők együttesét most mentsük fel a más termékekkel való összehasonlítástól és a megkülönböztetéstől – mert úgy hatna, minthogy ki a jobb, Bach vagy Beethoven? Mivel ezek a készülékek modern tervezésűek, kitűnő építési minőségűek, szögezzük le, hogy az apró zenei nüanszok kiváló tolmácsolása, a nehezen kezelhető hangsugárzók próbára tevő terhelésének kézben tartása és leginkább, az átlátható hangzás miatt, mindkettő több, mint valós érték. A NAD M12 és M22 erősítők tudvalévő digitális DNS-énk köszönhetően az átlag felhasználó vékony hangot vár, kézlegyintéssel koreografált, elhamarkodott ítéletet hoz. A valóság éppen ennek az ellentéte. Ez a NAD páros olyan hangzást kínál, aminek köze van a muzsikához, minden felvétel esetében hozza az érzelmek kavalkádját, erejét és meghittségét. Éppen ide tartozik az a képesség, hogy akár hatalmas energiát is tud szállítani élethű, mikródinamikai struktúrával együtt. A nagy teljesítmény mellett megkapjuk az alacsony torzítást, amire feltétlenül szükségünk van.
A NAD, a Master Series termékekkel, a legmagasabb szinten versenyez.
Pro
+ a „D”-osztályú erősítés-technika lehetőségeinek kiváló kihasználása
+ válogatott, minőségi alapanyagok használata
+ a kondenzátorok nélküli áramkör újabb jó példája
+ erőteljes, dús felhangok, egységes hangzáskép
+ hiteles térleképezés
Kontra
– a kiegészítő modulokat szívesen látnánk kedvezményes áron.